Fotoreportage maken

Fotoreportage maken

Bij het maken van een fotoreportage gaan leerlingen een verhaal vertellen met behulp van foto’s. De leerlingen gebruiken de kennis die ze hebben over het onderwerp om een beeldverhaal te maken. Hoe kan je dit verhaal het beste vertellen en in beeld brengen?

Voorbereiding

Zorg dat de leerlingen genoeg middelen (camera’s of telefoons met camera) hebben om de reportage te kunnen maken. Het is mogelijk om de reportage digitaal en eventueel online te presenteren. Daarnaast is het onder andere mogelijk de leerlingen een muurpresentatie of tentoonstelling te laten maken.

Aanpak

  • Bepaal de mogelijke onderwerpen van de fotoreportage. Bijvoorbeeld:
    • Een verslag van een bijzondere dag op school.
    • Een beeldverslag van onderzoek buiten de les.
    • Vastlegging van experimenten.
    • Vertel een ficief verhaal.
    • Koppel de opdracht aan lokaal of schoolnieuws.
  • Bepaal hoe groot de reportage moet zijn. Hoeveel foto’s worden er verwacht.
  • Bepaal of er alleen beeld, of ook tekst gebruikt mag worden.
  • De leerlingen gaan aan de hand van de opdracht aan de slag.
  • De leerlingen presenteren de fotoreportage: analoog of digitaal.
  • Laat de leerlingen elkaars reportage bekijken. Wordt duidelijk waar de reportage over gaat?

Tips en trucs

  • Eventueel kunnen de leerlingen de foto’s digitaal bewerken.
  • De leerlingen kunnen (klassikaal) een aantal beeldverhalen analyseren voordat ze aan een eigen verhaal beginnen. Op deze manier hebben ze een aantal handvatten om in hun eigen beeldverhaal te gebruiken.

Video

Leerlingversie VO-content

Van deze werkvorm is ook een leerlingversie beschikbaar.

Laatst bewerkt door op 30 maart 2020

 

← verder zoeken