Hot Potatoes is een softwarepakket waarmee je zes soorten interactieve weboefeningen kan maken: sorteeroefeningen, combineeroefeningen, kruiswoordraadsels, meerkeuzevragen, quizvragen met een kort antwoord en gatenteksten. Met de […]
Hot Potatoes is een softwarepakket waarmee je zes soorten interactieve weboefeningen kan maken: sorteeroefeningen, combineeroefeningen, kruiswoordraadsels, meerkeuzevragen, quizvragen met een kort antwoord en gatenteksten. Met de ‘masher’ kan je oefeningen samenvoegen tot een geheel met indexpagina.
Leerlingen van alle niveaus kunnen met Hot Potatoes-oefeningen heel goed individueel aan de slag. Door de directe terugkoppeling van resultaten weten leerlingen gelijk of ze de stof beheersen. De ingebouwde feedbackmogelijkheid geeft de leraar de mogelijkheid om op maat leerlingen verder te helpen. De oefeningen staan op een webpagina, waardoor leerlingen ook thuis kunnen oefenen. Hot Potatoes is goed te gebruiken voor de werkvorm quiz.
Werken met Hot Potatoes vraagt in het begin wat doorzettingsvermogen. Je moet de software installeren en vervolgens een aantal instellingen aanpassen naar eigen wens. Daarna moet je per oefentype handigheid krijgen in het opzetten van zo’n oefening. Er zijn veel mogelijkheden (zoals tijdslimiet instellen, lay-out aanpassen, feedback toevoegen) waar je je even goed in moet verdiepen. Door eerst gebruik te maken van bestaande Hot Potatoes-oefeningen kan je goed inschatten of Hot Potatoes biedt wat je nodig hebt.
Het programma is bedacht en ontwikkeld aan de universiteit van Victoria (Canada). Sinds 2009 wordt Hot Potatoes niet meer ondersteund door de makers. Men heeft het pakket helemaal vrijgegeven. Gebruikers kunnen er dus gewoon gebruik van maken, maar er zullen geen updates meer volgen.
Hot Potatoes kunnen zelf gemaakt worden door de leraar en daarmee dus iedere inhoud bevatten. Met de gemaakte oefeningen kan getest worden of de leerling bepaalde stof beheerst. Omdat de oefeningen eenvoudig in moeilijkheidsgraad aangepast kunnen worden, kan de kennis van de leerling op maat getoetst worden. Op deze manier krijgt de leraar inzicht in op welk niveau de leerling een competentie mediawijsheid bezit. Zo kunnen er oefeningen gemaakt worden waarbij de ene leerling meerkeuzemogelijkheden krijgt (bijvoorbeeld toetsen van kennis, gebruik, informatieverwerking en begrip) en een andere leerling open vragen (bijvoorbeeld toetsen van inzicht en reflectie). De leraar maakt de oefeningen aan, leert de software gebruiken, maakt eigen content en realiseert daarmee doelstellingen met als thema mediawijsheid.