Memory

Memory

Memory is een spel waarbij je uit een grote selectie kaarten die met hun beeldzijde naar beneden liggen twee dezelfde kaarten moet zoeken. Dat gebeurt door om de beurt twee kaarten om te draaien. Zijn de afbeeldingen gelijk dan mag je de set kaarten van tafel halen en bewaren. Door het maken van een memory-spel verwerven de leerlingen meer kennis en activeer je voorkennis van het onderwerp. Memory doet een beroep op het korte termijngeheugen. Het spelen van het spel helpt bij het memoriseren of bestendigen van de kennis doordat leerlingen in een actieve werkvorm kennis verwerven.

 Voorbereiding

De werkvorm kan door de leerlingen eenvoudig op papier worden uitgewerkt. Je kan er daarnaast voor kiezen om leerlingen de spellen digitaal te laten maken. Bekijk vooraf welke vorm het meest geschikt is in de klas.

Aanpak

  • De leerlingen gaan individueel, in duo’s of groepjes een aantal vragen formuleren over het onderwerp.
  • De leerlingen zoeken de antwoorden bij de vragen.
  • Er worden kaartjes gemaakt voor de vragen en kaartjes voor de antwoorden.
  • Laat de leerlingen minimaal 10 vragen formuleren over het onderwerp en hier de antwoorden bij zoeken.
  • De leerlingen maken het spel digitaal of op papier.
  • De groepjes spelen vervolgens elkaars memory-spel.
  • Voorbeelden voor onderwerpen zijn Franse woorden en hun vertaling of vaktermen en hun definitie.

 Tips en trucs

  • Het is ook mogelijk om alleen met afbeeldingen te werken. In plaats van vragen en antwoorden zoek of ontwerp je twee afbeeldingen die bij elkaar horen. Bijvoorbeeld om te oefenen met het herkennen van verschillende kunststromingen: welke twee afbeeldingen horen bij dezelfde stroming en kan je aan je medeleerlingen uitleggen waarom?
  • Door de leerlingen tegen elkaar te laten spelen voeg je nog wedstrijdelement toe.
  • Voeg een tijdsbeperking toe: per beurt heeft de leerling een minuut de tijd.
  • De leerlingen kunnen de spellen later  gebruiken bij het leren van een toets.
  • De leraar kan zelf voor de leerlingen een memory-spel maken.
  • Speel bij digitale ontwerpen de spellen af en toe klassikaal op het digibord. Het zal zorgen voor een hoge leerlingbetrokkenheid en betere bestendiging van kennis.
Laatst bewerkt door op 2 april 2020
← verder zoeken