Proberen en sorteren
De leerlingen sorteren informatie door het te categoriseren. Door het sorteren van verschillende informatiebronnen leren ze informatie verwerken en direct toe te passen. Leerlingen wisselen daarnaast informatie en kennis met elkaar uit door samen te werken.
Voorbereiding
Selecteer vooraf een aantal informatiebronnen die makkelijk in verschillende categorieën te verdelen zijn. Deze werkvorm is zowel als papieren variant of als digitale variant uit te voeren. De digitale variant is vooral handig bij gebruik van audiovisuele bronnen. Bekijk vooraf welke vorm het meest geschikt is in de klas.
Aanpak
- Verdeel de leerlingen in groepjes.
- De leerlingen krijgen een envelop met daarin verschillende begrippen, tekeningen, bronnen of zinnen, die te verdelen zijn in verschillende categorieën.
- Voer je de werkvorm digitaal uit? Biedt de bronnen aan in de elektronische leeromgeving.
- De leerlingen proberen de informatie te sorteren op soort.
- Ze verklaren tijdens het proberen waarom ze bepaalde informatie sorteren.
- Tot slot controleren de leerlingen of ze het goed hebben gedaan.
- Je kan een aantal gesorteerde informatiebronnen klassikaal nabespreken.
Tips en trucs
- Je kan de werkvorm makkelijker of moeilijker maken door verschillende soorten bronnen met elkaar te combineren. Laat de leerlingen bijvoorbeeld een tekst aan een video koppelen. Koppel (historische) quotes aan de juiste persoon: gebruik het videofragment van Martin Luther King met de quote “I have a dream”.
Laatst bewerkt door op 2 april 2020