Een tijdbalk of een tijdlijn maakt een chronologische opvolging van gebeurtenissen of periodes visueel.
Een tijdbalk of een tijdlijn maakt een chronologische opvolging van gebeurtenissen of periodes visueel. Op de tijdlijn staan tijdsaanduidingen met een bijschrift. Een tijdlijn geeft weer welke gebeurtenissen, ontwikkelingen of andere onderwerpen in een bepaalde periode plaatsvonden of in de toekomst kunnen gebeuren. De leerling plaatst van een bepaald onderwerp aspecten op de tijdlijn.
Laat zelf een voorbeeld zien of laat leerlingen voorbeelden van tijdlijnen zoeken.
Het digibord leent zich goed om samen met leerlingen een tijdlijn te maken. Hiervoor zijn verschillende programma’s beschikbaar. Om nieuwe informatie over een onderwerp aan te bieden, kan je ook een tijdlijn laten zoeken of als voorbeeld geven. Op de genoemde websites vind je voorbeelden.
Er zijn verschillende tijdlijntools beschikbaar. Een paar voorbeelden zijn:
Laat kinderen eens een tijdlijn maken van de geschiedenis vanaf toen hun grootouders werden geboren tot nu. Of maak een tijdlijn van de seizoenen in een jaar. Dit helpt bij het besef dat niet alles is zoals het nu is, maar dat dingen veranderen.
Een tijdlijn is inzetbaar in verschillende onderwerpen en vakken. Je kan ook een tijdlijn gebruiken om een plot te bedenken voor een verhaal, als je een video of strip maakt.
Veel mensen gebruiken Facebook om informatie over zichzelf of een bepaald onderwerp te delen. Facebook structureert de berichten ook als een tijdlijn. Zo kan je zien welke activiteiten allemaal betrekking op jou hebben gehad sinds je lid bent van Facebook.
Door het maken van een tijdlijn over een media-onderwerp zet je gebeurtenissen duidelijk en chronologisch op een rij. Een tijdlijn kan goed gebruikt worden om inzicht te krijgen in de medialisering van de samenleving. Zoals iedereen weet is er de afgelopen decennia ontzettend veel veranderd op dat gebied. Begeleid leerlingen in het maken van een tijdlijn over media. Laat ze bijvoorbeeld beginnen met de generatie van hun grootouders tot het heden. Een tijdlijn maakt geschiedenis niet alleen overzichtelijk , maar helpt ook om informatie op een logische manier te ordenen en weer te geven. Een tijdlijn hoeft niet alleen tekst te bevatten, maar juist ook multimediaal beeldmateriaal, dit maakt het geheel nog levendiger. Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen leren hoe ze relevante informatie kunnen filteren uit – vaak overvolle – tijdlijnen die gebruikt worden bij social media, zoals Twitter of Facebook.
Van deze werkvorm is ook een leerlingversie beschikbaar.