Zoek door een groot aantal werkvormen die je kunt gebruiken om je les vorm te geven. Je vindt makkelijk en snel inspirerende voorbeelden van werkvormen die passen binnen de specifieke fase van je eigen les.
Woorden bij een onderwerp bedenken en met elkaar verbinden.
Een tijdbalk of een tijdlijn maakt een chronologische opvolging van gebeurtenissen of periodes visueel.
Door middel van beeld aangeven wat je bevindingen zijn.
Vertel het antwoord op een vraag aan je medeleerling.
Maak een film over een specifiek onderwerp.
Maak aan de hand van een concreet probleem een actieplan.
Geef een presentatie met 20 slides die elk 20 seconden te zien zijn.
Maak een poster die je boodschap goed overbrengt.
Gebruik kaarten met vragen en antwoorden om spelenderwijs te oefenen met de lesstof.
Breng je boodschap over door middel van een collage.
Met verschillende willekeurig gekozen medeleerlingen opdrachten uitvoeren.
Bestuderen van nieuwe leerinhouden door middel van bronnen: video, teksten, luisterfragmenten
Maak een dominospel met je eigen vragen en antwoorden.
Toets de kennis van leerlingen met met een vragenquiz.
Presenteer wat je geleerd of gemaakt hebt.
Maak of speel je eigen quiz.
Stel open vragen en laat leerlingen zelf antwoorden formuleren.
Beantwoord zoveel mogelijk vragen binnen beperkte tijd.
Denk na over verschillende onderwerpen en vorm hier een mening over.
Ervaar dat iedereen een andere aanpak heeft in het oplossen van een opgave.
Beantwoord uitspraken, formuleringen, situaties of handelingen op juistheid.
Maak een kruiswoordpuzzel en los de puzzels van je medeleerlingen op.
Maak een muurkrant over een specifiek onderwerp, gebied of voorwerp.
Bekijk een situatie door de ogen van een ander: wat zou jij doen als…?
Probeer elkaar te overtuigen door goede argumentatie.
Presenteer je werk door dit tentoon te stellen.
Geef schematisch aan hoe je over een onderwerp denkt.
Reageren op stellingen of problemen met voor- of tegenargumenten.
De werkvormenplanner is ontstaan uit het M&ICT project LES 2.0.