Folder maken

Folder maken

Leerlingen maken een folder over een onderwerp, gebied of voorwerp wat aansluit op de lesstof. De folder is bedoeld om opgedane kennis te presenteren aan anderen. Leerlingen verwerven kennis door zich meer te verdiepen in het onderwerp van de folder. Leerlingen zoeken informatie op over het onderwerp en bepalen welke informatie voor de folder van belang is. De kennis die de leerlingen tijdens hun onderzoek opdoen wordt bestendigd door de informatie te verwerken in de folder.

Voorbereiding

Laat een aantal voorbeelden van folders zien. Verzamel vooraf een paar folders die in de klas kunnen worden doorgegeven. Veel folders zijn ook digitaal te vinden. Leerlingen kunnen op de computer aan de slag om inspiratie op te doen. De leerlingen kunnen de folder op papier of digitaal maken.

Aanpak

  • De leerlingen kunnen de folder individueel of in groepjes maken.
  • Bedenk wel dat als de leerlingen in groepjes gaan werken, de taken goed moeten worden verdeeld. Maak, mocht dit nodig zijn, zelf een taakverdeling.
  • Geef vooraf aan of de leerlingen de folder op papier of digitaal moeten inleveren.
  • Leerlingen verzamelen informatie over een onderwerp, gebied of voorwerp wat aansluit op de lesstof. Dit kan via internet maar ook via boeken, kranten, tijdschriften, folders, et cetera.
  • Vervolgens zoeken de leerlingen beeldmateriaal wat de informatie ondersteund. Wordt het een digitale folder, dan kan dit kan via internet. Wordt het een papieren folder, laat de leerlingen dan beeldmateriaal halen uit (oude) boeken, kranten, tijdschriften, folders, et cetera.
  • De informatie en beelden komen samen in de mooi vormgegeven folder.

Tips en trucs

  • Let er op dat leerlingen niet te veel tekst gebruiken in de folder.
  • Vraag aan de leerlingen om zelf een voorbeeldfolder mee te nemen. Dit vergroot de betrokkenheid.
  • Je kan de leerlingen ook elkaars folder laten beoordelen op bijvoorbeeld inhoud, opmaak, spelling, vormgeving, et cetera.

Leerlingversie VO-content

Van deze werkvorm is ook een leerlingversie beschikbaar.

Laatst bewerkt door op 30 maart 2020
← verder zoeken