De leerlingen gaan iemand interviewen en oefenen de juiste vragen te stellen.
De leerling gaat een andere persoon bevragen over een bepaald onderwerp. De interviewer oefent met het stellen van de juiste vragen.
Geef uitleg over hoe een goed interview in elkaar zit: een goede opbouw, open vragen stellen en proberen dóór te vragen zonder de rode draad van het interview uit het oog te verliezen.
Geef duidelijk aan wat het doel is van het interview. Moeten leerlingen meer te weten komen over een onderwerp? Of moeten ze de mening van de geïnterviewde achterhalen? Laat een leerling na afloop de eigen vragen vergelijken met bijvoorbeeld een bestaand interview over hetzelfde onderwerp.
Gebruik een digibord en videosoftware zoals Skype, FaceTime of Google Hangouts om iemand op afstand te interviewen. Zo kan je ook een expert in de klas halen. Enkele musea (zoals Natuurhistorisch Museum Naturalis in Leiden) bieden deze mogelijkheid al, maar je kan ook zelf experts uitnodigen. Er zijn ook leuke apps waarmee je je interview kunt opnemen en jezelf kunt animeren, zoals Puppet Pals.
Laat leerlingen elkaar, de leraren of hun eigen ouders interviewen voor de schoolkrant of de nieuwsbrief. Kies vooraf een onderwerp en laat leerlingen in groepjes vragen bedenken.
Interviewen is een handige werkvorm bij het leren van een nieuwe taal. Werk in tweetallen en bedenk elk vijf vragen over een onderwerp. Bijvoorbeeld muziek, film of vakantie. In tweetallen is elke leerling een keer interviewer en een keer geïnterviewde.
Tip: Laat het verschil zien tussen het stellen van gesloten en open vragen in de klas. Een leerling kiest een beroep en mag alleen met ja of nee antwoorden. De ander moet erachter komen welk beroep het is. Nu nog een keer, maar nu mag je wel open vragen stellen. Dat gaat een stuk sneller! Open vraag beginnen vaak met ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘waarom’, ‘wanneer’ of ‘hoe’.
Het interview wordt al vele jaren gebruikt als middel om aan informatie te komen, inzichten te vergaren en begrip te krijgen van een bepaalde situatie. Het stellen van goede vragen is een efficiënte manier om bijvoorbeeld meer te weten te komen over de medialisering van de samenleving en het effect daarvan op leerlingen. Het is daarom belangrijk om leerlingen te begeleiden in het leren stellen van goede, relevante vragen. Zodra ze dit onder de knie hebben zullen zij in staat zijn zaken kritisch te analyseren en zich een goed beeld te vormen van media binnen een cultuur.
Een interview kan natuurlijk gewoon face to face afgenomen worden, maar er kan ook gebruik gemaakt worden van media. Denk bijvoorbeeld aan FaceTime, Google Hangout of Skype. Deze programma’s maken het zelfs mogelijk om mediaexperts de klas binnen te halen aangezien grenzen en afstanden geen obstakel meer vormen. Belangrijk is dat leerlingen leren om interviews en antwoorden op waarheid te controleren door ze te vergelijken met voldoende andere bronnen.
Van deze werkvorm is ook een leerlingversie beschikbaar.