Woorden bij een onderwerp bedenken en met elkaar verbinden.
Een mindmap – ook wel bekend als woordspin of woordweb – is een schematische of visuele weergave van woorden of afbeeldingen die onderling met elkaar verbonden zijn in een soort boomstructuur.
Mindmappen kan worden ingezet bij elk denkbaar onderwerp, op verschillende momenten in de les. Om jezelf voor te stellen, om voorkennis te activeren, om lesstof te structureren, om geleerde stof te presenteren, samen te vatten of te evalueren.
De leerlingen krijgen of verzinnen een onderwerp. Vervolgens bedenken ze woorden die met het onderwerp te maken hebben. Deze woorden zetten ze in een mindmap. Door lijnen te trekken stellen ze vast welke woorden een relatie tot elkaar hebben.
Laat zelf een voorbeeld zien of laat leerlingen voorbeelden van mindmaps zoeken.
Het digibord leent zich goed om samen met leerlingen een mindmap te maken. Op Leraar24 vind je voorbeelden hoe je mindmappen in de klas kan inzetten.
Er zijn vele mindmaptools beschikbaar in de vorm van downloadbare of online software of apps. Een paar online voorbeelden zijn Bubbl.us, Mindmeister en Spiderscribe.
Kinderen kunnen al op jonge leeftijd associaties maken. Deze vaardigheid heb je nodig om een mindmap te maken. Als leerlingen nog niet kunnen lezen, kunnen ze afbeeldingen gebruiken om onderlinge relaties aan te geven.
Deze werkvorm is goed inzetbaar ter voorbereiding van werkstukken in teams, om leerlingen zichzelf te laten presenteren of om belangrijke lesstof samen te vatten.
Mindmappen is een techniek die ontwikkeld is om ons brein beter te gebruiken. Het helpt om makkelijker informatie te verwerken, complexe informatie te structureren, een beter overzicht te houden en sneller te leren.
Mindmappen is een goede manier om informatie te verwerken. Door het samenstellen van een mindmap wordt iemand in een bepaalde denkstructuur gedwongen. Voor leerlingen is het lastiger om bijvoorbeeld klakkeloos hele zinnen van het internet over te nemen. Uiteraard kan het thema van de mindmap media zijn. Maak de opdracht dan iets uitgebreider door leerlingen niet alleen woorden te laten verzamelen, maar bijvoorbeeld ook links naar video’s of eigen gemaakte foto’s te laten opnemen in de mindmap. Daarmee vergroten zij hun begrip en gebruik van media.
Een mindmap kan ook met een hele groep gemaakt worden. Iedereen is dan verantwoordelijk voor een tak van de mindmap en werkt binnen een eigen subthema. Daag daarbij oudere leerlingen ook uit om te reflecteren op hun eigen mediagebruik en de doelstellingen die zij hebben bij het gebruik van media. Als er in groepsverband gewerkt wordt kan er gebruik gemaakt worden van een online mindmap-platform.
Van deze werkvorm is ook een leerlingversie beschikbaar.