Zoek door een groot aantal werkvormen die je kunt gebruiken om je les vorm te geven. Je vindt makkelijk en snel inspirerende voorbeelden van werkvormen die passen binnen de specifieke fase van je eigen les.
Maak of speel je eigen quiz.
Formuleer vragen en leg deze voor aan een expert.
Noteer alle woorden die bij je opkomen over één bepaald thema.
Schrijf een wiki-artikel.
Geef beurtelings nieuwe antwoorden op dezelfde vraag.
Stel open vragen en laat leerlingen zelf antwoorden formuleren.
Geef beurtelings zo veel mogelijk antwoorden op dezelfde vraag.
Beantwoord zoveel mogelijk vragen binnen beperkte tijd.
Denk na over verschillende onderwerpen en vorm hier een mening over.
Ervaar dat iedereen een andere aanpak heeft in het oplossen van een opgave.
Bedenk je eigen enquêtevragen en test deze op een medeleerling.
Maak en speel memory met je eigen vragen en antwoorden.
Discussieer over een onderwerp of stelling binnen een vaststaand kader.
Beantwoord uitspraken, formuleringen, situaties of handelingen op juistheid.
Houd een blog bij met tekst, video en afbeeldingen.
Maak een kruiswoordpuzzel en los de puzzels van je medeleerlingen op.
Discussieer op een online forum.
Maak een muurkrant over een specifiek onderwerp, gebied of voorwerp.
Maak een werkbare gebruiksaanwijzing en test deze op een medeleerling.
Maak aan de hand van een format je eigen stripverhaal.
Door te brainstormen worden oplossingen of ideeën op een rijtje gezet.
Sorteren van informatie door het te categoriseren.
Bekijk een situatie door de ogen van een ander: wat zou jij doen als…?
Simuleer situaties door verschillende situaties na te spelen.
Maak zonder te kijken elkaars ontwerp na.
Organiseer een battle waarin gestreden wordt voor een bepaald doel.
Probeer elkaar te overtuigen door goede argumentatie.
Kijk op een andere manier naar een cartoon en haal hier informatie uit.
Presenteer je werk door dit tentoon te stellen.
Geef schematisch aan hoe je over een onderwerp denkt.
Zet – door stil samenwerken – een krantenknipsel of artikel weer in elkaar.
Reageren op stellingen of problemen met voor- of tegenargumenten.
De werkvormenplanner is ontstaan uit het M&ICT project LES 2.0.