Stille krantenknipsel

Stille krantenknipsel

Bij de werkvorm Stille krantenknipsel knippen leerlingen een krantenknipsel of artikel over een bepaald onderwerp in stukken. Andere leerlingen zetten door stil samen te werken het krantenknipsel of artikel weer in elkaar. Leerlingen leren om samen te werken. Ze verwerken eerder opgedane kennis en passen deze kennis toe door het knipsel in de juiste volgorde neer te leggen.

Voorbereiding

Zorg voor voldoende kranten of tijdschriften met recente onderwerpen of onderwerpen die onlangs aan bod zijn gekomen in de les.

Aanpak

  • De leerlingen worden verdeeld in groepjes.
  • Afhankelijk van het aantal groepjes, verzamel je krantenknipsels of artikelen over een onderwerp wat recent in het nieuws is geweest of eerder in de les is behandeld.
  • Ieder groepje krijgt een knipsel en knipt deze in stukjes (niet te klein). Vervolgens worden deze in een envelop gedaan.
  • Ieder groepje geeft zijn envelop aan een ander groepje.
  • Elk groepje moet nu de krantenpagina weer in elkaar zetten, echter zonder overleg en zonder met elkaar te praten.
  • Vervolgens lezen ze het krantenknipsel of artikel voor.
  • Je kan de leerlingen knipsels klassikaal laten voorlezen. Welk groepje heeft het knipsel het beste in elkaar gezet?

Tips en trucs

  • Je kan er een competitie element in brengen door een tijdslimiet in te stellen of een ‘prijs’ te geven aan het groepje wat als eerste klaar is.
← verder zoeken